Madeira 2017

vlag portugal v2

Onze reis gaat naar Madeira. We wilden graag een weekje weg. Liefs ergens naar toe waar het in Maart al beter weer is en waar er meer te doen is dan in de zon liggen. We hebben een studio geboekt in Hotel Royal Orchid. Tevens ook al een wandelarrangement voor drie dagen.

De heenreis
Maandag 20-3-2017
Het is nog ontzettend vroeg als we om 1.00 uur in de auto stappen om te vertrekken naar Schiphol.
Het is rustig op de weg. Cruise-control aan en rijden maar. We hebben er zin in. Tegen 3.00 uur zijn we bij Lang-parkeren. Precies op schema. De shuttlebus brengt ons naar de vertrekhallen. Omdat we thuis al online ingecheckt hebben, hoeven we alleen nog maar onze bagage af te geven bij de drop-off. Dit hebben we al eens eerder gedaan het gaat meteen goed.  Verder naar de vertrekhal. We moeten weer door die scan. Altijd gedoe met wat er nou wel of niet in die bakjes moet. Drinken mag niet meer mee. Zonde hier weggooien om zo meteen weer iets nieuws te moeten kopen.
We beginnen met een lekkere kop koffie en de broodjes die we van thuis hebben meegenomen. Wel vroeg voor ontbijt maar tegen de tijd dat we gebruikelijk zouden ontbijten hangen we al ergens boven de oceaan.
Dan nog ff een eau de parfum kopen. Heb ik mezelf beloofd en belofte maakt schuld….
Vanaf 5.10 uur kunnen we boarden, dus richting gate D60, waar we uiteindelijk pas om 5.30 uur het vliegtuig in mogen. Het gaat toch lekker vlug en om even voor 6.00 uur taxiën we naar de startbaan. Madeira here we come.
De vliegtijd van bijna 4 uur vliegt voorbij. Als we de landing inzetten is alles onder ons nog dik in de wolken. Zou het weer nog de pret gaan bederven?
Op de kleine luchthaven verlaten we per trap het vliegtuig en lopen verder de ontvangsthal in. Er zijn maar twee bagagebanden en op een daarvan komen de koffers. Niet moeilijk allemaal. Met beide koffers naar de uitgang waar een goedlachse dame met een bordje van Kras ons verwelkomd. Per eindbestemming (hotel) worden we weer doorverwezen naar een chauffeur die ons daar naar toe zal brengen.
Met zo’n twaalf koppels gaan we dezelfde kant op. Ongeveer 20 minuten later arriveren we bij Royal Orchid. Hier is slechts één iemand bij de receptie om ons in te checken en te informeren dat de kamers nog niet gereed zijn. Och we hebben vakantie en de zon schijnt. Alles komt goed.
We maken gebruik van de free-wifi om de thuisblijver te informeren dat we goed zijn aangekomen.
Dan is het tijd voor een kop koffie. Op een zonnig terras met uitzicht op zee. Daarna maken we een wandeling langs de boulevard.
Tegen 12.30 uur weer terug naar de receptie. Onze kamer is gereed. Het is een mooie studio met uitzicht op zee. Alles is erg netjes. Nu eerst naar de spar, die is vlakbij om water en eten voor de lunch te kopen. Het is een kleine winkel maar er is een breed assortiment.
Om 15.00 uur worden we weer verwacht bij de receptie. Onze gids hier op Madeira komt nog kennismaken en dingen vertellen.
Op de luchthaven hadden we al een envelop gekregen met wat informatie. Onder andere ook over de wandeltochten die alvast voor ons uitgezocht zijn. Daar hebben we nog vragen over. Het leek bij de boeking dat we zelf mochten kiezen….. Gelukkig is de keuze die voor ons gemaakt is, slechts op een punt afwijkend  een van onze keuzes , zelfs dit mogen we aanpassen. De hele bijeenkomst met onze gids is een groot verkoopverhaaltje, had ook niks anders verwacht. We besluiten toch ook nog een excursie erbij te boeken, om het noorden van het eiland ook te bezoeken. Met een goed gevuld week-programma gaan we weer terug naar onze kamer. Tijd om even een tukje te doen…..
Tegen 17.30 uur begint het bij mij te knorren; tijd voor avondeten. We lopen weer terug richting de restaurantjes die we vanmiddag al gezien hebben. De keuze is gauw gemaakt.  Mart eet steak en ik neem een visje. Lekker glaasje wijn erbij en genieten.
Tegen 20.00 uur weer terug op onze kamer. We leggen alles nog gereed voor de wandeling van morgenochtend. Dan tegen 21.00 uur de pyjama aan en………toen was het donker.

Maroços
Dinsdag 21-3-2017
Om even voor 7.30 uur zet ik de wekker uit die ons over enkele moeten zou moeten wekken. We hebben lekker geslapen.  Na het openen van de gordijnen, begroet de opkomende zon ons al. Heerlijk. Op naar het ontbijt. We kunnen gebruik maken van een groot uitgebreid buffet. Het ziet er heerlijk uit. Zo kunnen we elke dag anders ontbijten.
Tegen 9.00 uur zijn we weer bij de receptie. We worden hier om 9.30 uur opgehaald voor de wandeltocht van vandaag. We maken kennis met Hans en Anke, die vandaag ook mee gaan. We zijn het voorlaatste hotel waar deelnemers worden opgehaald. Als de groep compleet is, rijden we naar het startpunt. We gaan een wandeling maken in de Machico’s vallei, ook wel bekend als de Mimosa vallei. Onze gids drukt ons op het hart om vooral goed te kijken waar je loopt, iets wat voor mij meteen een harde les is, want na nog geen 20 meter te hebben gelopen, gewoon op het asfalt, glij ik uit en kom ik ten val…… De schrik zit erin, heb me wel pijn gedaan maar er is gelukkig niks kapot.
Nog een beetje beduusd van we me net overkomen is, start ik aan de wandeling.

Via de levada’s lopen we door het mooie landschap. De mensen die hier wonen, voorzien grotendeels zelf in hun levensonderhoud. De huisjes tegen de rotswanden zijn enkel te bereiken via vele traptreden. We lopen langs bananen en andere tropische fruitbomen. Na ongeveer 2 uur lopen, arriveren we bij een restaurantje. Tijd voor een kopje koffie of iets anders. Na deze kleine pauze, gaat de tocht omlaag over traptreden naar de plek waar de bus ons weer opwacht. Een half uurtje later zijn we weer in onze kamer. We lunchen gezellig met ons tweetje op ons balkon met uitzicht op zee. Wat  wil de mens nog meer……

Rabaçal
Woensdag 22-3-2017
RabacalAls de zon even na 7.00 uur ons begroet, zijn we al wakker en op. Vandaag weer een wandelexcursie.
We gaan naar het noorden naar Rabaçal. Even voor 9.00 uur zijn we al bij de receptie. Hier is de enige plek waar we wifi hebben, dus ff appjes en mails checken en natuurlijk de weersvoorspeling. Het weer krijgt een 9.  Inmiddels zijn ook Anneke en Hans (een ander koppel dan gisteren) bij receptie. Zijn gaan vandaag ook mee. Net iets later dan afgesproken komt de chauffeur ons ophalen. Er zitten pas drie andere deelnemers in de bus, er zullen dus nog enkele stopplaatsen zijn voordat we aan de wandeling kunnen beginnen. Als we Funchal binnen rijden, sluiten we aan in de file. Die hebben ze hier dus ook… Langzaam verplaatsen we ons door de straten, bergop en bergaf door Funchal. We pikken uiteindelijk nog acht deelnemers en onze gids op. We stoppen nog heel even bij een restaurantje/winkel voor diegene die nog drinken of lunch wil kopen en dan richting Rabaçal. Er is inmiddels wat meer bewolking en we rijden omhoog. Ons startpunt ligt op 1300 meter. Op de weg omhoog zien we een groot gebied met zwartgeblakerde bomen. De gids verteld ons dat er vorig jaar augustus een hele grote bosbrand geweest is. Eenmaal boven is er een grote vlakte. De brem bloeit uitbundig, maar voor de rest kunnen we niks zien, we rijden in de mist. Bij een grote parkeerplek stoppen we. Hier staan meerdere busjes en ook heel veel personenauto’s. Populaire bestemming dus. De gids informeert ons over de planning van de tocht. We zullen hoofdzakelijk dalen. Ook nu is het belangrijk goed te kijken waar je je voeten neer zet. Ik zal dit zeker doen…
We lopen over een brede geasfalteerde weg omlaag. Langs de kant staan heideplanten. Niet zoals wij die kennen in Nederland (kleine struikjes met witte of roze bloei) maar metershoge groene struiken. Deze heideplanten zorgen ervoor dat Madeira water heeft. Trouwens alle planten en struiken zijn groter hier. We stoppen bij een kale boom (2 meter hoog) met aan de uiteinden een groen struikje. Dit is een soort paardenbloem. Verder staan er ook struiken van de blauwe bessen die iets groter zijn dan ik ze ken. Inmiddels lopen we niet meer in de mist en hebben zicht op een vallei. Deze loopt door tot Porto Moniz. Als de brede geasfalteerde weg eindigt, staan we bij een groot bord waar de diversen wandelingen op staan aangegeven. Onze tocht gaat in drie etappes. Eerst omlaag naar de Levada’s dan langs die levada’s naar de 25 watervallen, daarna weer een stuk dezelfde route terug om onze weg te vervolgen langs de levada’s naar een ander dal. Het laatste stuk gaat door een tunnel van 800 meter. Als we uit de tunnel komen schijnt de zon. Langs de zwartgeblakerde eucalyptusbomen lopen we in tien minuten naar de ophaalplek. De bus staat al te wachten. We gaan met dus bus nu verder omlaag het dal in om bij een restaurantje met zeezicht te genieten van een kop koffie of iets anders. Dan is het tijd om weer aan de terugreis te beginnen. Om omgekeerde volgorde worden we weer naar onze hotels gebracht. Het was een mooie tocht.
's-avonds eten we pizza.

Funchal
Donderdag 23-3-2017
Om 8.00 uur zitten we al weer aan het ontbijt. Vandaag geen wandelingen of excursies. Op onze planning staat een bezoek aan de hoofdstad Funchal. We nemen de lokale bus van 10.00 uur. Met een tochtje van 15 minutenIMG 2169 worden we bij de haven afgezet. We willen beginnen met een bezoek aan de binnenstad. Helaas is de plattegrond die we bij ons hebben heel klein en hierdoor erg onduidelijk. We lopen richting kathedraal, waar we een kaarsje opsteken voor onszelf. Verder slenteren we langs winkels, gebouwen en tuinen. De tijd gaat snel. Tegen 12.00 uur gaan we richting oude binnenstad waar volgens onze reisgids de meeste restaurantje zijn. Nou keuze genoeg en iedereen wil je graag uitnodigen om bij hun te komen eten. We hebben geen grote trek en besluiten te gaan zitten bij een klein restaurantje dat ook reclame maakt met hamburgers en clubsandwiches. Het is achteraf toch een behoorlijke lunch… We gaan weer verder richting kabelbaan. Deze brengt ons naar Monte, een deel van Funchal op zo'n 800 meter hoogte. Van hieruit is er een prachtig uitzicht over de hoofdstad. We bezoek de kerk en nemen een kijkje bij een oud traditioneel gebruik. Met een rieten slee door de steile straten naar beneden. Het ziet er grappig uit, maar ik heb geen enkele behoefte dit zelf uit te proberen. Tegen 15.00 uur gaan we weer naar beneden. Ik wil graag een klein aandenken van Madeira meenemen als souvenir. Dit vind ik best moeilijk. De typische souvenirs (tegeltjes, beschilderd aardewerk etc) daar heb ik niks mee. De keuze valt uiteindelijk op een dolfijn van tegelminiatuursteentjes. We hebben inmiddels ook al ontdekt waar de lokale bus terug naar Caniço de Baixo weer vertrekt. We nemen de bus van 16.30 uur. De uren lopend door Funchal beginnen we toch te voelen in de benen. Morgen staat er weer een grote wandeling op de agenda. Weer terug in onze studio besluiten we vanavond niet meer uiteten te gaan maar een broodmaaltijd in de studio te nuttigen. In de avond kijkt Mart TV en ik schrijf de belevenissen van vandaag weer in ons reisverslag. Daarna nemen we een glaasje Madeira……

Ribeiro Frio
Vrijdag 24-3-2017
Vandaag weer een wandeltocht, dus op tijd uit de veren. De zon heeft wat moeite vandaag, laten we hopen dat het nog opklaart. Tegen 9.30 uur worden we opgehaald door een duits-sprekende gids. In het busje zitten al deelnemers die we eergisteren ook gezien hebben. Tja zoveel keuze aan wandeltochten is er niet. Na ons worden nog twee mensen opgehaald en dan zijn we compleet. De chauffeur brengt ons naar Ribeiro Frio en zal tevens onze gids zijn.  De startplek van deze tocht ligt op 925 hoogtemeters, en al stijgende rijden we weer de wolken in. De lengte van de tocht van vandaag zal ongeveer 12 kilometer zijn. Eenmaal aangekomen, begint het zachtjes te regenen. Helaas blijft het hier niet bij. Een aantal van de deelnemers, waaronder ook onze gids, haast zich naar de souvenirshop om een regenponcho te kopen. Dan vertrekken we, het tempo ligt meteen hoog. Gelukkig is het pad goed bewandelbaar en kan iedereen volgen. We lopen door een groen en bosrijk gebied. Dan bereiken we de levada en wordt het pad smaller. De gids verteld maar weinig en als hij iets verteld zijn daar meteen ook flauwe grappen bij. Op de plekken waar we mooi uitzicht zouden hebben, zien we nu alleen maar mist van de laaghangende bewolking. De regen blijft zachtjes aanhouden, maar niemand heeft er last van. Omdat we ook goed de pas erin hebben, is het ook niet koud. Wat is het hier toch weer mooi, ik geniet ervan. Er zijn ook een paar plaatsen waar we zelfs over stenen een waterstroom moeten oversteken, of voor de durfal, lopen door de waterval. Tegen 13.00 uur houden we een staande lunchpauze bij een nauwe doorgang door de rotsen. Als we vervolgens onze tocht weer voorzetten, lopen we vaker door rotspartijen en kruisen we de levada op diverse plekken. We krijgen toch een beetje uitzicht op Faial. We verlaten het pad langs de levada en gaan omlaag. Hier en daar glibberend over modderige paadjes  en het lijkt droog te worden. Helaas maar van korte duur. De weg wordt breder en we arriveren weer in Portela (de bewoonde wereld). We gaan het restaurant binnen en bestellen een welverdiende kop koffie. Sommige nemen zelfs soep. In de tijd dat we er pauzeerden is het busje dat ons weer terug naar onze hotels gaat brengen ook gearriveerd. Als we omlaag rijden naar de kust zien we dat het hier beneden ook wel geregend heeft, maar het is nu gelukkig droog. Om 16.00 uur worden we afgezet, bij ons hotel. En moe maar voldaan gaan we naar onze kamer.
Tegen de avond gaan we richting het Lee Hamilton Restaurant. We hebben gehoord dat je hier goed eten is. Ank en Hans lopen even later ook hier binnen. Onze keuze valt vanavond op Espetada da Madeira, een traditionele vleesspies. De spies waarop het vlees geregen is, is van lauriertak welke het vlees een hele malse smaak geeft. Het is heerlijk. Ook is het samen met Ank en Hans erg gezellig. We praten over van alles en de tijd gaat snel. Tegen 21.15 uur keren we terug naar het hotel. We bekijken nog even wat er morgen te doen is. Morgen kunnen we uitslapen.

Funchal (2)
Zaterdag 25-3-2017
We mogen uitslapen, maar we worden toch al voor 8.00 uur wakker. We slapen goed hier, het zijn ook hele fijne bedden. Dan toch maar ontbijten. Het is drukker dan eerdere dagen, natuurlijk ook omdat we later zijn. Ook vandaag gaan we weer met de lokale bus naar de hoofdstad. We nemen de bus van 10.10 uur. We zijn iets beter voorbereid met onze reisgids en twee stadplattegronden. Niet dat we een strakke planning hebben. Allereerst gaan we Museum Quinta des Cruses bezoeken. Dan lekker een kop cappuccino in het zonnetje op een terras met life-muziek. Daarna slenteren we door de vele gezellige straatjes. Vlakbij het basisstation van de kabelbaan staan weer een aantal kraampjes met handgemaakte souvenirs. Dat treft, ik had de vorige keer iets gezien dat ik wel leuk vond en toen verzuimd het te kopen. Ik krijg een tweede kans. Het is een gebreide cactus in een terracottapotje. Hier op het eiland zijn vele cactussen en succulenten. Planten waarvan  ik thuis al een mooie collectie heb. Een levende cactus meenemen wordt moeilijk dus dan maar een gebreide.
Dan tijd voor lunch. We nemen plaats op een gezellig terras met weer life-muziek en nemen een kleine lunch. Daarna lopen we langzaam richting haven en busstations. Nemen een lekker ijsje omdat het vakantie is en wachten op de bus van 15.30 uur. Aangezien er op zaterdagen geen snelbussen rijden, krijgen we op weg naar ons hotel een stukje side-seeing Madeira.
De rest van de avond blijven we in het hotel. De komende nacht wordt iets korter. De zomertijd gaat in en de klok gaat een uur vooruit. Daarnaast worden we al om 8.10 uur opgehaald voor onze excursie.
Op tijd naar bed dus….

Santa Moniz
Zondag 26-3-2017
Voor vandaag hebben we een excursie geboekt: Madeira Island West Tour. Netjes op tijd worden we bij het hotel opgehaald. De eerste stop is bij het vissersdorp van Câmara de Lobos . Dit typische vissersdorpje, is de geboorteplaats van onze gids en daar is hij trots op. In dit pittoreske dorp met zijn prachtige baai heeft Winston Churchill veel zijn tijd besteed aan het schilderen van de prachtige omgeving. We hebben even de tijd om er rond te lopen. We vervolgen onze reis naar Cabo Girão . Dit is de hoogste klif in Europa en de op één na hoogste in de wereld (589 m), en heeft een "adembenemend" panoramisch uitzicht. Niet iedereen voelt zich happy op dit punt.
Onze volgende stop is Ribeira Brava . Dit was een van de eerste parochies van het eiland en ontleent zijn naam aan de wilde (Brava) rivier (Ribeira) die hier uitmond in de zee. De rivier is alleen wild bij veel regen. Ook hier weer voldoende tijd om het dorpje te bekijken en een kopje koffie te drinken. Wij vervolgen dan onze weg naar Ponta do Sol en klimmen naar het plateau van Paul da Serra (1400 m). Op dit plateau waren we eerder alleen konden we vanwege de laaghangende bewolking toen niks zien. We verlaten het plateau weer en gaan omlaag naar Porto Moniz. Deze plek staat bekend om zijn natuurlijke vulkanische poelen gecreëerd door riffen in de kustgebieden door lavastenen.

We stoppen hier voor de lunch. Het is een driegangen lunch in een mooie locatie met uitzicht op zee. Het eten is prima. Na de lunch kan er eventueel gezwommen worden. Ik zie bijna niemand in het water, waarschijnlijk nog erg koud....wij gaan in ieder geval niet zwemmen en lopen langs enkele souvernirsshop. Dan gaan we weer verder. We gaan eerst weer onhoog naar een mooi uitzichtpunt en dan weer over het plateau. We stoppen hier voor het mooie uitzicht., Je kunt naar beide kanten van het eiland uitkijken. De gele brem staat mooi inbloei. Als we weer verder rijden, dalen we naar Ponta do Sol, en genieten van een heerlijk kopje koffie. Dan is het weer tijd om terug te gaan. Het was een fijne dag en we hebben veel bijzonderheden van het eiland gezien.

Funchal en naar huis

Maandag 27-3-2017
En dan breekt de dag aan dat er weer een einde komt aan een mooie vakantie. We hebben gisteravond de koffers al gepakt, omdat we vandaag nog naar Funchal willen gaan. Onze vlucht is pas 19.30 uur en we worden om 17.30 uur opgehaald bij het hotel. We nemen de lokale bus van 10.00 uur naar Funchal. Vanaf de snelweg zien we al dat er twee cruiseschepen hebben aangemeerd. Leuk, gaan we zeker even kijken.

We hebben geen planning gemaakt voor vandaag dus starten we met koffie. Heerlijk in het zonnetje genieten. Na de koffie richting haven om foto’s te maken van de cruiseschepen. Daarna slenteren we naar de markt. Ik wil op zoek naar zaden of plantjes van planten die ik hier heb zien groeien. Koste wat moeite maar ik ben geslaagd. Of het straks in Nederland echt iets gaat worden, zien we wel. We nemen nog een kijkje bij de visafdeling en zien hoe de zwaardvis er uitziet voordat hij op je bord verschijnt. Het zien van voedsel maakt hongerig en dus gaan we richting de restaurantjes. We lopen nu in andere smalle straatjes met ook weer leuk geschilderde deuren. Bij restaurant O Jango blijven we plakken. We kiezen opnieuw voor de traditionele Espetada da Madeira.
Het is opnieuw weer heerlijk. Na de lunch nog weer een souvenir kopen, en dan nemen we de lokale bus van 14.15 uur terug naar Caniço de Baixo. Wel vreemd dat we niet meer naar onze kamer kunnen. We beginnen maar weer is met koffie op het terras van Roca Mar.

Dan wordt het tijd om de bagage uit de berging op te halen en naar de receptie te gaan. Er staan al meer mensen te wachten. Er komen twee bussen en er worden namen geroepen. Onze namen horen we niet. We zijn verbaasd, ik vraag het na bij een van de begeleiders van de bussen. Ik herken hem als onze gids van enkele dagen geleden. Hij heeft geen idee waarom we niet op een lijst staan, maar doet er niet moeilijk over. In zijn bus is nog  plaats, we kunnen gewoon mee. De rit naar het vliegveld gaat vlug. Eenmaal daar aangekomen, blijkt dat iemand zijn paspoort nog in het hotel heeft achtergelaten…. Hij heeft telefonisch contact met het hotel en zijn paspoort komt er aan met een taxi. Hopelijk nog op tijd. Na het inchecken gaan we nog snel ergens een broodje eten. Er wordt omgeroepen dat we kunnen boarden. Als we even na 19.30 uur vertrekken, gaat de zon al langzaam onder. Op weg naar Amsterdam, we zullen daar rond middernacht landen.

Dinsdag 28-3-2017
Nu de koffers weer ophalen en nog even een kopje koffie. Dan met de shuttle naar de parkeerplaats. Het is rustig op de weg naar huis. We kunnen terugkijken op een geslaagde vakantie en blij dat we weer vooruit durven te plannen. Laat de volgende vakanties maar komen.

Wil je graag meer foto's zien, neem dan een kijkje in het fotoalbum