Ramsau 2018

Het reisdoel voor de zomervakantie is Ramsau bij Berchtesgaden geworden. Mijn ouders hebben dat gebied meerder malen bezocht en hadden het altijd over de Watzman. Het wordt tijd dat we die Watzman eens gaan bezoeken.
Ramsau is een "bergsteiger" dorp wat zich uitstrekt van 630 tot ongeveer 2700 meter hoogte in Bayerische Alpen en is een van de weinige dorpen in een Duits Nationaal Park. In 1978 werd Berchtesgaden namelijk als nationaal park opgezet.  Rondom het dorp zijn enkele 'hoge' bergen te vinden. De Watzman (2713) en Hochkalter (2608) zijn de absolute toppen. Verder ligt hier in de omgeving ook de bekende Königssee en is er een netwerk van bijna 230 km aan wandelroutes. Keuze genoeg dus.  We gaan deze keer weer met z'n tweetjes.

Op naar Ramsau
Zondag 5 augustus 2018
Gezien het warme weer hebben we besloten vroeg te vertrekken. De wekker loopt af om 4.30 uur en de planning is vóór 6 uur onderweg te zijn. Gisteravond zo veel mogelijk al vooruit gewerkt. Alles verloopt prima, zelfs nog tijd voor een kopje koffie. Ontbijt op dit tijdstip is nog erg vroeg. Om 5.40 uur zijn we al onderweg. Het is al 19 graden maar het is een lekker temperatuurtje om te reizen. Het is bewolkt en het ziet er naar uit dat het zonnetje nog wel even op zicht laat wachten. Na twee uurtjes rijden de eerste pauze op Rastatt Brohltal. In de auto hebben we al een uurtje geleden ons ontbijt gehad en nu koffie. Het is nog lekker rustig op de weg. Er zijn wel wegwerkzaamheden maar vanwege de geringe verkeersdrukte loopt het lekker door. Veel eerder van verwacht zijn we ter hoogte van Hockenheim. Vanaf hier is er wel wat oponthoud, een kleine file bij de aftakking naar de A5 (richting Frankfurt) Wij gaan verder op de A6 naar Heilbron. Tegen 12.00 uur zijn we bij Rastatt Frankenhohe. We tanken, nemen weer koffie en smikkelen onze broodjes in de caravan. De temperatuur is inmiddels al 31 graden maar in de auto met airco is het goed uit te houden. Al om 14.00 uur nemen we de afslag Greding naar onze overnachtingsplek. Toch zijn we niet de eersten. Er staan hier maar weinig bomen maar gelukkig is er altijd wel een kant naast de caravan waar je in de schaduw kunt zitten. We hebben een hele relaxte reis gehad. Nu lekker ontspannen en straks uit eten. Tegen 17.00 uur, onze normale etenstijd, lopen we naar het restaurant. Komt goed uit dat we zo vroeg zijn, bijna alle tafeltjes zijn al gereserveerd. We eten allebei een lekkere schnitzel met pommes en dan weer terug naar de caravan. De schaduw is nog maar heel beperkt. Uiteindelijk zitten we aan beide zijden van de dissel tussen de auto en de caravan. Om 20.00 uur gaat de zon achter de bomen en begint het af te koelen.
We gaan op tijd slapen want morgen is er weer een reisdag. Welterusten….

Maandag 6 augustus 2016
De wekker staat voor 6.30 uur. Ik lig al vanaf 4.00 uur nog maar wat te doezelen. Op dat tijdstip vertrokken al de eersten vanaf de camping. Het is ook ontzettend warm in de caravan. We hebben zelfs een tijdje gewoon de deur open gezet, maar dat slaapt niet zo lekker.
Om 6.30 uur staan we op en maken alles gereed voor vertrek. Een uurtje later zijn we onderweg. Ook vandaag is het goed doorrijden op de snelweg. Twee uurtjes later nemen we pauze. We zitten in exact hetzelfde wegrestaurant als vorig jaar alleen met één persoon minder. Vorig jaar was Stephan ook van de partij. We sturen hem even een appje…..
Vanaf hier nog ongeveer 100 km te gaan tot onze eindbestemming. Hopelijk bijft het verkeer mee zitten. Maar we krijgen de A8 nog, en daar zijn veel wegwerkzaamheden. Op de afslag naar de A8 gaat al in een rustig tempo en als we zicht krijgen op de weg, is het een dejavu van vorig jaar. Stapvoets gaat het verkeer door de bouwput. Toch valt het wel mee. We kunnen blijven rijden. Voorbij Rosenheim wordt het weer rustiger op de weg. Met een beetje geluk zijn we nog vóór 12.00 uur bij de camping, en dus net voor de middagpauze. En inderdaad 11.40 uur zijn we bij camping Simonhof. Nu maar hopen dat ze plek hebben. We hebben voor het eerst in jaren niet gereserveerd. Een vriendelijk mevrouw staat ons te woord. Als ik vraag voor een plekje kijkt ze een beetje ongelovig. Voor één nacht? Nee, voor een week en misschien langer. Het is even stil. Ze heeft nog een plek, maar die is maar voor één week, daarna is die bezet. Op de plattegrond geeft ze aan waar en we kunnen gaan kijken. Het is een mooie plek met veel schaduw. Ideaal met deze hitte. Maar natuurlijk wel voor maar één week. Wat doen we….Het lijkt ons op dit moment de beste keuze. Dus terug naar de receptie, papieren invullen en dan opbouwen. Na eerst te lunchen besluiten we om de luifel op te bouwen en dan naar Ramsau te gaan voor boodschappen. De enige winkel hier is piepklein en de keuze is maar beperkt. Het lukt toch om voor vanavond een maaltijd samen te stellen.
In de namiddag is er wat meer zon bij onze plek maar de luifel geeft gelukkig wat schaduw. Na het avondeten de afwas en dan lekker douchen. Hmmmm de douches hier hebben glazen deuren, weliswaar bijna ondoorzichtig maar toch. Je kunt ze ook niet afsluiten en er is geen plek voor je kleding. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. De temperatuur in de avond is aangenaam en tegen 22.00 uur zoeken we ons bedje op. Ook vandaag was een vermoeiende dag…

De omgeving verkennen
Dinsdag 7 augustus 2018
Voor de zekerheid de wekker op 8.00 uur gezet. Vanaf dan kunnen we de bestelde broodjes ophalen. Ben al vroeger wakker maar val nog lekker in slaap om tegen 8.00 uur wakker te schrikken. Lekker buiten ontbijten. Het is nog niet zo heet, rond de 21 graden en het is redelijk bewolkt. Na het ontbijt met de auto naar Berchtesgaden. We hebben online gezien dat daar meer winkels zijn. Als we het plaatsje binnenrijden zien we meteen al een Lidl. Prima toch. Toch valt het aanbod tegen. We zijn maar met z’n tweetjes, en wat moet ik dan het 500 gram vlees? Naast de Lidl is ook nog een andere supermarkt, de Rewe, en we slagen daar beter. Wat een mooie winkel en met een slagerijafdeling… toppie.
Met de boodschappen meteen weer terug naar de camping. De temperatuur is inmiddels al weer 30 graden. Na de lunch gaan we wandelen. We willen nu te voet naar Ramsau naar het touristenburo om wat meer info over de omgeving te hebben. Volgens de bordjes is dat een tochtje van een uurtje. Vanaf de camping gaat het bergaf naar Ramsau. In het achterhoofd al de gedachten dat we dat straks ook weer allemaal omhoog moeten…. We lopen langs de weg. Gelukkig is hier niet veel verkeer. Na een tijdje vervolgd het pad door het bos. Dat is wel aangenaam met dit weer. Uiteindelijk komen we vooraan in het dorp weer op de verharde weg. We maken een foto van het bekende kerkje van Ramsau en dan weer verder. We voelen regendruppels. Oei, het zal toch niet gaan regenen…..we hebben helemaal geen jassen of paraplu mee. Dan horen we ook al donder en de druppels vallen steeds frequenter. We schuilen bij het tankstation. De regen wordt al iets minder en we gaan verder. Gelukkig zijn we bijna bij het touristenburo als het weer harder gaat regenen. We lopen snel naar binnen op zoek naar informatie. Als we weer naar buiten willen gaan, is er inmiddels een hoosbui en het onweert behoorlijk. Gelukkig kunnen we hier schuilen. Volgens de buienradar zou het wel eens een uurtje kunnen regenen…..Na ongeveer een half uurtje wordt het al minder en besluiten we weer te gaan lopen. Tot aan de camping zullen we, denk ik, nog wel anderhalf tot twee uur onderweg zijn. Een paar honderd meter verderop besluiten we dan toch maar weer ergens naar binnen te gaan voor een kop koffie of zo, want de regen begint weer opnieuw. We zijn binnen gelopen bij een ijssalon. Nou een ijsje gaat er wel in. Na een heerlijk ijsje te hebben gehad is het buiten weer bijna droog en gaan we weer op pad. Als we bij het kerkje staan slaat het half vijf. Vanaf hier gaat het bergop. Volgens de borden anderhalf uur tot aan een meer iets voorbij de camping. We klimmen zwijgend en puffen af en toe even uit. Toch gaat het best goed. Het is gelukkig ook wel afgekoeld. Als we weer op de camping zijn is het 17.20 uur. Dat hebben we dus snel gedaan. Tegen 18.00 uur beginnen we met de voorbereidingen van de BBQ van vanavond. Het smaakt weer heerlijk. Na de afwas besluiten we om toch maar verder in de caravan te gaan zitten. Het is goed afgekoeld. Zijn we niet meer gewend….

Hintersee en Halsalm
Woensdag 8 augustus 2018
Vandaag weer aan de wandel. Op tijd opstaan, maar niet haasten. De planning is vanaf de camping te lopen naar Hintersee. Dit is een meer op ongeveer 1 uur van de camping. Je kunt eromheen lopen en de rest zien we wel. We lopen nu niet de gehele tijd over de verharde weg maar lekker onder de bomen. Het gaat nog flink naar beneden. Dan zijn we bij het meer. Het is niet groot en kraakhelder water. Er zijn mensen met een roeiboot erop en een fanatiekeling is aan het zwemmen. Je hoort aan zijn ademen dat het water erg koud is. Rond het meer is geen enkele schaduw en de temperatuur is alweer flink gestegen. We nemen plaats op het terras bij de Alpenhof en nemen een verkoelend drankje. De kaart wordt bestudeerd en de keuze valt op een rondwandeling over de Halsalm. Deze is ongeveer 6 km. We lopen het naturpark Berchtesgaden in. Volgens de borden moeten we rechtsaf. Het gaat flink omhoog, dat stond ook in de beschrijving. Vol goede moed beginnen we aan de beklimming. Het valt zwaar, zeker ook door de hitte. Het blijft en blijft maar stijgen en je heb geen enkel idee hoe lang nog. We blijven volhouden en worden boven beloond met een mooie alm met uitzicht. Tijd voor de lunch, bij een verlaten hut zoeken we een plek in de schaduw. Als we later weer verder lopen, zien we dat er ook een hut is die “open” is. We starten aan de afdaling. Ook nu weer gaat het af en toe flink omlaag maar dan met trappen. We kiezen ervoor om niet de route naar Hintersee te nemen. Die gaat vrij stijl omlaag, en dan moeten we straks weer omhoog. Er is ook een route naar Taubensee, en dat is vlak bij de camping. Het lopen valt me tegen. Ik ben meer kapot van deze wandeling dan van een langere tocht eerder gedaan. Zal zeker met de warmte te maken hebben.

Blij als we dan ook weer op de camping zijn. We hebben toch bijna 6,5 uur (incl. pauze) gelopen. Na het avondeten wordt de lucht dreigender en tegen 20.00 uur begint het te regenen. Dan volgt ook nog donder en bliksem. We gaan maar in de caravan zitten. Het regent nog steeds is we tegen 22.30 uur maar bed gaan. Gelukkig waait het bijna niet…..

Hirschberg
Donderdag 9 augustus 2018
Niet zo lekker geslapen. De temperatuur in de caravan was wel goed, maar af en toe vielen er veel druppels uit de grote sparbomen naast de caravan waar we wakker van werden. Het wordt vandaag weer een stralende dag, dus we gaan er weer op uit. De temperatuur in de caravan is 18 graden en buiten waarschijnlijk frisser. Toch ontbijten we buiten, dan maar het fleecevest aan. De keuze voor vandaag is met de kabelbaan bij Hirschberg omhoog en dan omlaag lopen. We gaan met de auto naar het beginpunt, en met de stoeltjeslift omhoog naar 1800 meter. Boven een adembenemend uitzicht en een bijna wolkeloze hemel.

Na de eerste foto’s gemaakt te hebben, nemen we plaats op het terras om onder het genot van koffie met gebak een planning te maken. Er zijn hier vele mogelijkheden echter de nummers van de wandelwegen op onze folder komen niet overeen met de nummer op de bewegwijzeringsborden. Ons eerste doel is duidelijk, we gaan eerst naar Toter Mann, een heuvel hier vlak bij met een 360 graden panorama. Van de route die we daarna willen nemen, staan wel borden maar kunnen we de weg niet vinden. We zijn niet de enigen.
We kiezen nu voor de route over Gotschalm, 12 km en ongeveer 4 uur onderweg, maar wel bergaf.
Het dalen gaat goed en er is af en toe schaduw. Met de pittige wandeling van gisteren in de benen is 12 km toch wel erg enthousiast en als we dan ook ergens de mogelijkheid hebben om in te korten doen we dat graag. Het allerlaatste stuk lopen we over een brede weg omlaag. Ongeveer drie uur later dan we vanochtend naar boven gingen zijn we weer bij de auto. We hebben een fijne tocht gemaakt. Nu naar Berchtesgaden om boodschappen te doen. Gelukkig weten we waar we moeten zijn. Terug op de camping halen we op een lekker plekje in de schaduw een beetje slaap van vannacht in. We hebben geen internet op de camping. Er zou een landelijke storing zijn. Eigenlijk best vervelend. Ik wil graag het weer in de gaten houden want er is gewaarschuwd voor hevig onweer. Dan maar naar de lucht kijken. Er komen donkere wolken maar die waaien gelukkig over. Het koelt wel al af. Laat dat onweer maar aan ons voorbij gaan…….Tegen 22.00 uur steekt de wind hevig op. Voor de zekerheid alles plat leggen onder de luifel. Als we een uurtje later gaan slapen zijn er af en toe nog flinke windstoten, hopelijk wordt het snel minder….

Op de camping
Vrijdag 10 augustus 2018
De wind is gelukkig al vrij snel gaan liggen. Om 5.00 uur begint het met regenen. Omdat we onder bomen staan, blijven er lang “regendruppels” vallen. We nemen vandaag een vrije dag, het zal de hele dag erg wisselvallig zijn. De temperatuur is ook flink gezakt. Natuurlijk gaan we niet in de kou zitten en gaat de kachel aan. Mart aan de ene kant van de caravan met een dik boek en ik aan de andere kant met mijn haakwerk. Na de lunch bespreken we even de opties voor volgende week. Als we namelijk niet op deze camping kunnen blijven, moeten we een alternatief zoeken. We besluiten uiteindelijk om vandaag maar eerst eens te informeren of op deze camping nog een andere plek vrij is. We zien namelijk best al veel lege plekken. Om 17.00 uur is de receptie weer open en ik ga vragen. Gelukkig is er plek. We kunnen zelfs kiezen uit drie. De keuze is snel gemaakt en we laten dit bij de receptie even weten. Morgenochtend gaan we naar de nieuwe plek. Fijn dat we hier kunnen blijven, dat maakt alles eenvoudiger.

Zaterdag 11 augustus 2018
Geen wekker lekker uitslapen. Toch al om 7.30 uur wakker maar blijf nog ff liggen. Na het ontbijt maken we alles gereed om van plek te wisselen. Aangezien het slechts om 50 meter gaat, kunnen we een deel ook er naar toe dragen. De caravan toch een stukje met de auto en met de mover verder op z’n plek. Ongeveer een uurtje later is alles gereed en lijkt het of we hier al de hele tijd hebben gestaan. Tijd voor koffie… Dan met de auto nog naar Ramsau. Eerst naar de bakker daarna de slager en dan nog ff het kleine winkeltje. Zo het weekend kan beginnen. Nou ja, we hebben continue weekend toch. Na de lunch gaan we even de beentjes strekken. Gisteren de gehele dag binnen gezeten en de spieren voelen stijfjes. We maken de wandeling rondom de Taubensee. Ongeveer 3,5 km en goed te doen. Bij terugkomst natuurlijk weer koffie met kuchen 😊
De rest van de middag gewoon lekker op de camping. Mart gaat verder in zijn boek en ik neem weer mijn haakwerk. Na het avondeten even samen bespreken wat we morgen doen.

Klausbachtal
Zondag 12 augustus 2018
We worden al vroeg wakker op een mooie zonnige dag. Vandaag gaan we wandelen naar Oostenrijk. Klinkt heel ver maar vanaf de Hintersee is dat maar 7 km. De wandeling gaat door het Klausbachtal in het nationaalpark Berchtesgaden en ons einddoel is Hirschbichl. Het is 9.00 uur als we vertrekken vanaf de parkeerplaats. We lopen over een breed voetpad door een soort park. De weg gaat nauwelijks omhoog. We zullen vandaag toch 400 hoogtemeters overbruggen. Na ongeveer een uur lopen gaat het duidelijk stijgen. We lopen langs een brede maar droge rivierbedding. Even verderop is een stevige hangbrug die ons naar de overkant laat lopen. Na de brug is er een mooi uitzicht op de bergen aan de rechterkant van het dal.

We nemen ff pauze. Als we weer verder gaan krijgen we een kleine klim en dan gaat het ook weer omlaag. We lopen nu meer door het bos. Na ongeveer 3 kwartier lopen komen we bij een alm en gaat het pad weer duidelijk omhoog. Het uitzicht is hier fantastisch. Dan komen we bij een tweetal hutten. Dit is nog niet onze eindbestemming. Vanaf hier nog een klein half uurtje en het laatste stuk weer over de verharde weg. We lopen de grens over en zijn in Oostenrijk. Er staan hier een paar huizen en de tafels en stoelen nodigen uit. We besluiten ook om niet nog verder te lopen, we moeten immers ook nog terug. We nemen plaats en bestuderen de menukaart. Ze hebben Kaizerschmarren, ik weet genoeg. Mart neemt goulash met aardappelen. Beide gerechten zijn heerlijk. Een uur nadat we hier aankwamen, gaan we weer op pad. Dezelfde weg terug naar de Hintersee. Hetzelfde pad maar nu met andere uitzichten. Halverwege bij de hangbrug weer een kleine pauze en dan naar de parkeerplaats waar onze auto staan. We hebben heerlijk gewandeld en het weer is geweldig. De gehele dag al een strak blauwe lucht. Terug op de camping nog even nagenieten met een kopje koffie en dan siësta. Tja wandelen maakt moe.
We nemen ook alvast de planning voor morgen door. Morgen is het weer nog redelijk. Voor dinsdag is weer de gehele dag regen voorspeld. Morgen gaan we, als de benen goed voelen de Wimbachklamm lopen en eventueel verder het dal in. We zien wel hoever we komen. De avonden worden al frisser en in de caravan genieten we van lekkere muziek uit de 60, 70 en 80’er jaren.

Wimbachklamm
Maandag 13 augustus 2018
Er staat weer een wandeldag op de planning. We vertrekken op tijd (9.00 uur) want in de namiddag wordt regen verwacht. Ons vertrekpunt is de parkeerplaats bij de wimbachbrucke. De planning is in ieder geval de Wimbachklamm te lopen. Vanaf de parkeerplaats gaat het over de verharde weg al meteen flink omhoog. Na een 5-tal minuten komen we bij een betaalautomaat voor munten voor de klamm. Met de gastekarte slechts € 2,= dus zeker doen. We lopen richting ingang en gaan door de draaideur. Meteen al het bulderende geluid van het water.

De klamm is maar kort en je loopt er veilig over een houten uitbouw. Deze gaat trapsgewijs omhoog. Het is indrukwekkend te zien met welke kracht het water zijn weg zoekt. Ongeveer 20 minuten later zijn we al aan het einde. We lopen verder. Ons volgend doel is lopen naar het Wimbachschloss. Dit is volgens de borden 1,5 uur lopen. De weg is weer breed en goed begaanbaar. Het gaat hier geleidelijk omhoog. Volgens bordjes 100 hoogtemeters per km. De zon schijnt al volop maar we lopen gelukkig vaak in de schaduw. Links van ons naast het pad is een brede strook die lijkt op een droge rivierbedding. Er liggen nog restanten van dorre meegesleurde bomen. Precies volgens schema arriveren we bij Wimbachschloss. Het is pas 11.30 uur. Het volgende te behalen doel is de Wimbachgrieshutte. Dat is dan weer 1,5 uur verder en de nodige hoogte meters. De benen voelen goed en het is nog vroeg. We lopen verder. Het pad blijft breed en goed begaanbaar. Af en toe steken we droge rivierbeddingen over. Het dal is hier breed. Open stukken wisselen af met bos of halfhoge begroeiing wat zorgt voor een beetje schaduw. Iedere km staat er weer een bord met de behaalde hoogtemeters en de afgelegde km. Precies volgens planning zijn we om 12.00 uur bij de hut. Trots dat we het gehaald hebben. Tijd voor een verfrissing en iets lekkers. We blijven er ongeveer een uurtje en beginnen dan weer aan de terugtocht. Deze gaat over hetzelfde pad terug, dus nu alleen maar dalen voor ongeveer 3 uurtjes. Het lopen gaat lekker het wordt alleen steeds warmer naar mate we het dal naderen. We stoppen nog weer even bij het Wimbachschloss voor koffie. Tegen 16.00 uur lopen we, moe maar voldaan in het hitte het laatste stuk naar de auto. Het is hier beneden weer 30 graden. Terug op de camping even tijd voor de voetjes omhoog. Het was weer een hele mooie wandeldag. Tegen 18.00 uur begint de lucht te betrekken en valt de eerste regen. Het regent nog steeds als we gaan slapen. Het eentonige geluid zorgt ervoor dan ik zo in dromenland ben…..

Op de camping
Dinsdag 14 augustus 2018
Er is voor vandaag weer veel regen voorspeld. We blijven dus lekker uitslapen. Tegen 9.30 uur gaan we richting Berchtesgaden. We willen de omgeving van de Koningsee verkennen en kijken wat de mogelijkheden bij de Jennerbahn zijn. Tevens moeten er ook weer boodschappen gedaan worden. Voor Berchtesgaden staan we in de file. Iedereen wil vandaag deze kant op. We nemen de afslag naar Koningsee en parkeren onze auto. We slenteren langs de winkels en halen folders bij het touristenbureau. Lopen tot aan het vertrekpunt van de boten. Ook op een regenachtige dag is het best nog druk. Dan naar de Jennerbahn. Deze is pas verbouwd en op dit moment gaat deze alleen tot mittelstation. De rest is dan lopen, of omhoog en weer omlaag of omlaag naar het dal. Bekijken we nog even. We hebben genoeg info en gaan weer terug naar Berchtesgaden voor de boodschappen. Opnieuw weer aansluiten in een kleine file. In de Rewe is het fijn boodschappen doen. En met voldoende voor de komende twee dagen weer terug naar de camping. Hier heeft het geregend terwijl wij het in Berchtesgaden droog hebben gehouden. Het is inmiddels 12.30 uur dus tijd voor de lunch. Daarna de folders doorspitten en de opties bekijken. Inmiddels via de media berichten gehoord van de tragedie in Genua. Heftig alweer. De rest van de middag lekker keuvelen (lezen-haken) en tegen 18.00 uur wil de inwendige mens ook weer wat. De rest van de avond weer in de caravan. Het is koel, de zon heeft het vrijwel laten afweten vandaag.

Rossfeld Panoramastaße
Woensdag 15 augustus 2018
Happy Birthday to me 😊 Word vannacht al om 4.00 uur wakker, niet omdat ik jarig ben maar omdat het begint te regenen. Het zou ook een minder zonnige dag worden. Ik val weer in slaap. Als ik om 8.00 uur weer wakker wordt, regent het nog steeds, of weer. Oei dat kan onze planning voor vandaag in de war schoppen. We willen namelijk de Rossfeld Panoramastaße gaan rijden, maar als alles in de (regen)wolken is, zie je zo weinig. Tegen 9.00 uur stopt het met regenen, hopelijk klaar het snel op. De planning blijft om na de lunch te gaan rijden. Tot die tijd geniet ik van de WhatsAppjes en facebookfelicitaties voor mijn verjaardag. 12.30 uur vertrekken we van de camping richting Berchtesgaden. Hier vlakbij begint de Panoramastaße. Nog voor deze begint gaat de weg al flink stijl omhoog. Helaas is er nog veel laaghangende bewolking. We kunnen dus niet optimaal van het uitzicht genieten. Als we het hoogste punt (1570 m) voorbij zijn, stoppen we bij Berggasthof Rossfeld Skihutte. Ik trakteer mezelf en Mart op koffie met een apfelstrudel. Een eentje waar je U tegen zegt. We hebben de tijd en het smaakt overheerlijk. Met het buikje vol vervolgen we onze tocht. Het is echter maar een korte route van 15,4 km. Vanaf hier langs een tankstation weer naar de camping. De bewolking is alleen nog maar toegenomen. Gelukkig zijn de vooruitzichten voor de komende twee dagen weer prima. Morgen willen we met de boot over de Königssee.

Königssee
Donderdag 16 augustus 2018
De wekker vertelt ons om 7.30 uur dat het tijd is om op te staan. De zon schijnt al maar het is nog behoorlijk fris. In onze caravan geeft de thermometer 14 graden voor binnen aan. Ontbijten en gereed maken voor vertrek. We willen een beetje op tijd in Schönau am Königssee aankomen. Even na 9.00 uur zijn we er al. De parkeerplaats staat al behoorlijk vol. Gelukkig is deze groot en zijn er nog plekjes. Dan op pad naar de boten. Jeetje, hier staan ze al drie rijen dik voor de kassa’s en ook al voor aan boord te gaan. Gelukkig gaat het allemaal vrij snel. Daarbij vertrekt er om de 10 minuten een boot. Wij gaan aan boord van de “Königssee”. Hier passen 93 passagiers op. We hebben gekozen om helemaal tot Salet te varen Deze tocht gaat ongeveer 55 minuten duren. Onderweg wordt er gestopt in Kessel en St Bartolomä. Er wordt hier gevaren met elektromotoren en de boot vertrekt dus geruisloos uit de haven. Het water van de Königssee is smaragdgroen. De see is ongeveer 8 km lang en op het breedste stuk tot wel 1250 m breed en bijna 200 m diep. Een purser verteld onderweg waar we langs varen. Als we bij de echo-wand komen, speelt hij op een bugle om ons zo de echo te laten horen. We leggen kort aan in Kessel om twee wandelaars te laten uitstappen die hier aan hun wandeltocht beginnen. De volgende stop is St Bartolomä. Het merendeel van de passagiers gaat van boord, maar er komen er ook weer bij de verder willen naar Salet. Dan naderen we het einde van de Königssee. Je kunt vanaf hier lopen naar de Obersee en nog verder naar Fischunkel-alm en de nog verder naar de Rötbach waterval.

Het gaat over een breed vrijwel vlak pad en de Obersee bereiken we al na 20 minuten. Het water is kraakhelder. Naar de alm is nu nog 45 minuten. We lopen verder langs de Obersee en ook nu is het pad goed begaanbaar. Dat verandert als we bijna bij het einde zijn. Er is geen plek meer voor een pad, dus moet er over een gemaakt pad in de rotswand gelopen worden. Voorbij de rots lopen we de alm op en eten hier onze boterham. Vanaf hier is het nog 30 minuten naar de waterval, maar deze houden we voor gezien. Omdat er alleen deze route is, lopen hier dus veel mensen. Naar mate de tijd verstrijkt wordt het steeds drukker en op de terugweg is het af en toe file lopen. Weer terug bij de aanlegsteiger in Salet, kunnen we meteen weer op een boot die terug vaart. Op de terugweg stappen we nog uit in St Bartolomä. We bezoeken de Kerk en lopen wat rond. Nemen plaats op een groot schaduwrijk terras en nemen een lekker ijs.
We nemen de boot van 14.30 uur weer terug naar Schönau am Königssee. Het was een mooie tocht en zeker de moeite waard. Aan de andere kant is hier wel sprake van massatoerisme en daar hou ik niet zo van. Moe maar voldaan zijn we tegen 16.00 uur weer op de camping. Na het avondeten maken we weer de planning voor morgen. Het wordt een wandeltocht hier in de buurt.

Rund um den Schmuckenstein

Vrijdag 17 augustus 2018
Na het ontbijt maken we ons gereed voor de wandeltocht van vandaag. Het wordt een rondwandeling van 8,5 km, over 250 hoogtemeters en heet rund um den Schmuckenstein. Het vertrek is op de parkeerplaats bij de kabelbaan Hirschberg. Het is weer een mooie zonnige dag. We lopen het eerste stuk nog over verharde weg en het gaat meteen omhoog. Als we het bospad bereiken blijven we nog steeds flink stijgen. Nou die 250 hoogtemeters hebben we op deze manier snel gehad. Het pad is ook uitgesleten door water dat zich hierover een weg gebaand heeft. We passeren een aantal uitzichtpunten met allen geweldig uitzicht. In eerste instantie nog richting Watzmann en later meer richting Predigstuhl. Op een bepaalde hoogte wordt het pad beter begaanbaar en blijft de hoogte ook nagenoeg gelijk. We moeten ergens de Schmuckenstein gepasseerd zijn want nu lopen we richting Mordau-alm. Precies volgens aangegeven tijdschema arriveren we op de Mordau-alm. Aan de ene kant nog bos en aan de andere kant een mooi uitzicht op de Hoogkalter en de Watzmann.

Tijd voor onze meegebrachte lunch en genieten. Met een oponthoud van een klein uurtje vervolgen we de wandeling. We gaan nu omlaag en kunnen vanaf een bepaalde plek ook onze camping zien liggen. Het pad gaat verder door het bos, wat met de huidige temperaturen wel aangenaam is. De rondwandeling eindig weer over een steil bospas, nu naar beneden en dan weer over de verharde weg naar de parkeerplaats. Het was een mooie tocht. We besluiten nu verder te rijden naar Berchtesgaden om boodschappen te doen. De laatste keer want over twee dagen gaan we naar huis. Terug op de camping lekker relaxen tot aan het avondeten. Aangezien de avonden al behoorlijk afkoelen, zitten we na 20.00 uur al weer in de caravan. Mart duikt weer in zijn boek en ik neem het haakwerk. Het schiet goed op maar ik ben nog niet halverwege. Gewoon een kwestie van doorhaken…. Voor morgen geen echte planning. Het wordt zoiets van uitslapen en op het gemak afbreken.

Inpakken
Zaterdag 18 augustus 2018
Zonder wekker toch al om even over acht uit de veren. Lekker ontbijten en dan doen waar we zin in hebben. Ik krijg een appje van René die vraagt hoe de vakantie is? Aangezien we elkaar al een tijdje niet gesproken hebben, besluiten we te bellen. Ze zijn ook pas terug van hun vakantie naar Oregon. Na de lunch beginnen we al wat spullen voor de reis op de juiste plekken te leggen. Tegen 15.00 uur gaan we nog naar Ramsau. We gaan nog een lekker ijsje eten bij de ijssalon waar we vorige week geschuild hebben voor de regen. Ze hebben daar heerlijke ijsjes. Dan nog een afscheids-wandeling door het dorp. Best vreemd dat je hier dan voor de laatste keer bent. Dan weer terug naar de camping. We besluiten nog vóór het avond eten de luifel af te breken. Het is zo gepiept. We hebben goed weer gehad, dus weinig schoonmaakwerk. Tegen 18.00 uur het avond eten. We eten per toeval exact hetzelfde als de eerste avond hier op de camping, en het is weer lekker. Zonder luifel koelt het buiten nog sneller af. Onze laatste avond hier in dit prachtige gebied. Morgen gaan we weer richting zu hause……

De terugreis
Zondag 19 augustus 2018
Op deze dag van vertrek staat de wekker op 6.30 uur. De planning is om tegen 8.00 uur te kunnen gaan rijden. Einddoel voor vandaag Neckarsulm: Camping Reisachmuhle. Afstand 453 km. Het gaat zoals gepland en tegen 7.50 uur rijden we richting receptie om af te rekenen. De eigenaresse van de camping heeft ons vanmorgen al zien inpakken en heeft de rekening al gereed. We betalen, nemen afscheid en de reis kan beginnen. De eerste 5 km gaan over een smallere weg. We hopen er geen tegenliggers te krijgen. We zien alleen twee bambi-hertjes oversteken. Weer heel bijzonder toch…. We hebben bewust gekozen om op een zondag te reizen omdat er dan vrijwel geen vrachtverkeer op de autosnelweg zal zijn. De reis gaat voorspoedig, bij de wegwerkzaamheden kan er gewoon doorgereden worden en tegen 10.30 uur staan we al weer op een parkeerplaats voorbij München. Tijd voor koffie. We zijn hier per ongeluk op een parkeerplaats voor touringcars gaan staan en boze chauffeurs zetten hun bus zodanig dat we wat langer pauze moeten nemen. Beetje kinderachtig vind ik. Om 11.00 uur weer onderweg en de overnachtingsplek van de heenreis Greding passeren we al om 12.00 uur. Laten we hopen dat het zo blijft doorgaan. Toch net als vorig jaar zit het venijn weer in de staart. Rond Nurnberg staat weer een korte file en bij knooppunt Weinsberg, waar wij onze afslag naar Neckarsulm hebben, daar is de weg geheel afgesloten dit weekend. Hebben wij weer. De navigatie via de telefoon stuurt ons eerder dan de navigatie van de auto van de A6. Deze route nemen uiteraard meer mensen maar het blijft goed doorlopen. Om 15.47 uur zijn we dan toch op de overnachtingscamping. Hier is het weer ontzettend druk maar op het passantenstuk nog voldoende plek. Kan helaas geen broodjes bestellen voor morgen want bij de bakker is brand geweest. Dan morgen maar een alternatief ontbijt. De caravan staat gelukkig in de schaduw want het is hier behoorlijk warm en volgens de weersvooruitzichten zal het ook nog lang warm blijven. Een zwoele nacht dus. Tegen 17.30 uur gaan we op pad om te gaan eten. We lopen naar de eetgelegenheid waar we al eerder geweest zijn op 1.5 km van de camping. Als we daar aankomen, blijkt er een nieuwe eigenaar te zijn en die heeft uitgerekend vandaag “open dag” en is het restaurant gesloten ☹ Lang leve het internet, op 550 meter van waar we nu staan is nog een restaurant. Ook een prima locatie. We kunnen hier lekker buiten op een groot terras zitten. Het eten is goed en zoals we inmiddels gewend zijn: veel….. Dan weer wandelend (2 km) terug naar de camping. We blijven daar nog zo lang mogelijk buiten zitten in verband met de warmte. Tegen 22.00 uur dan toch maar naar bed. Morgen is er weer een reisdag.

Maandag 20 augustus 2018
Op deze camping staan veel caravans van werknemers bij de werkzaamheden aan de A6. Dat betekent dan ook dat er al heel vroeg (tussen 4 en 5 uur) bedrijvigheid is van mensen die naar hun werk gaan. Dat gaat helaas te koste van onze nachtrust. Om 7.00 uur staan we op en om 8.00 uur zijn we al onderweg. De A6 is weer gewoon open en het is eigenlijk best wel rustig op de weg. Omdat alles lekker blijft doorrijden zijn we een uurtje later al bij Hockenheim. We rijden nog door tot 10.00 uur om te stoppen voor koffie en een echt ontbijt. Het is vandaag redelijk bewolkt en ideaal weer om te reizen. Het blijft ook goed doorlopen en nog voor 12.00 uur stoppen we in Brohltal voor de lunch. Vanaf hier nog een twee uurtjes te rijden tot thuis. De bewolking wordt steeds dikker en we krijgen zelfs een kleine regenbui. Om 13.47 uur rijden we Nederland weer binnen. Een half uurtje later rijden we onze caravan thuis de oprit op. Het is ook weer goed om thuis te komen. We genieten van een lekker ijsje in onze eigen tuin en kijken terug op een hele fijne vakantie…….

Wil je graag meer foto's zien, neem dan een kijkje in het fotoalbum